Instalacje Oprogramowania

Jest kilka powszechnych sposobów instalacji oprogramowania.

Kompilacja ze źródeł. Wybierając ten sposób instalacji danego programu, musimy najpierw dowiedzieć się jakie biblioteki potrzebujemy. Oczywiście do wymaganych pakietów musimy posiadać pliki nagłówkowe. Pakiety z takimi plikami oznaczonę są zazwyczaj przez końcówkę -devel. Gdy już mamy wszystko co potrzeba, przystępujemy do instalacji. Odpalamy konsolę. Rozpakowujemy ściągnięte źródła np.

tar -xzf mldonkey-2.8.2.tar.bz2

przechodzimy do owego katalogu przez cd mldonkey-2.8.2
a potem to już zazwyczaj wszystko jest tak samo:

./configure
make
sudo make install

Uwaga! Przed instalacją jakiegokolwiek oprogramowania, należy najpierw przeczytać instrukcje zawarte w pliku README lub na stronie projektu.

Paczki RPM/DEB.

Pakiety DEB występują zazwyczaj w dystrybucjach pochodzących od Debiana. W pozostałych najczęściej są to pakiety RPM.
Jest kilka sposobów na ich instalację.
Można ręcznie w konsoli poleceniem

rpm -ivh nazwa.rpm

lub programem typu "Pakiety" zawartym w KDE. Jednak wtedy trzeba ręcznie rozwiązywać zależności, czyli brakujące pakiety pobrać i zainstalować w ten sam sposób. Problem polega na tym, że wymaganych pakietów może być dosyć sporo, a i one mogą potrzebować innych. Jeśli jednak zdecydujesz się na ten sposób instalacji polecam stronę http://rpm.pbone.net.

Drugą możliwością są menedżery pakietów. Dodaje się do nich tzw. repozytoria - czyli serwery zawierające dużą ilość pakietów. Gdy mamy wystarczającą ilość repozytoriów, menedżer sam rozwiązuje zależności.

Lista popularnych menedżerów:
tekstowych:

  • apt-get
  • urpmi
  • smart
  • slapt (slackware linux)

graficznych

  • Yast
  • Synaptic - frontend dla apt-get
  • smart -gui - frontend dla smart'a
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.